Skip to main content Skip to footer

Regionalt Ungdomskompani

For hvem

Danseinteressert ungdom fra 10.klasse til ca. 18 år.

Målsetting

Ungdomskompaniet vil ha fokus på produksjon. Målet er at danserne i ungdomskompaniet skal få en smakebit på hvordan det er å jobbe som danser i et kompani.

Struktur

Ungdomskompaniet jobber prosjektbasert og møtes de fleste onsdager mellom september til april/mai, i tillegg til utvalgte helger. Det legges opp til en egen vårforestilling, i tillegg vil kompaniet vise sitt arbeid på andre arenaer gjennom året.

Møter med dansekunstnere og koreografer

Ungdomskompaniet vil i løpet av året møte ulike dansekunstnere/koreografer, og bli introdusert til ulike koreografiske arbeidsmetoder. Det vil være workshoper, prosesser hvor en skaper et verk sammen med koreograf, man vil få se forestillinger og få samtaler med dansekunstnere/koreografer.

Opptakskrav

Søkere må gjennom en opptaksprøve med hvor hovedfokus er improvisasjon og koreografisk arbeid i gruppe, samt intervju. Det blir avholdt opptaksprøver hver vår. De som får plass et år, må likevel søke neste vår.

Krav til elever av ungdomskompaniet

Elevene som tilbys plass og takker ja må forplikte seg til følgende:

• å møte til all undervisning/innstudering.
  • å gå på 1 klasse med ballett i tillegg til ungdomskompaniets treninger/øvelser på egen kulturskole*

*Elever som går 2. og 3.klasse på danselinje (vgs) i tillegg til kompaniet, kan ved søknad få godkjent fritak fra kravet om å gå på 1 klasse med ballett, men må gå på fast ukentlig fellestrening.

Det vil bli en ekstra opptakprøve i august, interesserte bes om å melde seg på her: Link til påmelding - Stavanger Kulturskole (speedadmin.dk)