Skip to main content Skip to footer

Piano

Piano er et av de mest populære instrumentene og som pianoelev i kulturskolen vil du få tilbud om å spille på en rekke konserter og bli med på mange kjekke prosjekter i løpet av skoleåret!

Aldersgrense

8 år.

Innhold i undervisningen

• grunnleggende spilleteknikk
  • notelære/teori
  • rytmisk trening
  • variert repertoar innen ulike sjangre
  • samspill
  • prosjektuker
  • konserter
Læreplan for piano finner du her (linken åpner ny fane). For elever som har spilt litt, har vi samspillstilbudene Bandskolen og Fordypningsgruppe piano For mer viderekomne elever, har vi Unge talenter Bjergsted og SAUS - Sandnes og Stavanger ungdomsstorband. Klikk på fagene for å lese mer om dem.

Utstyr

Det er en forutsetning at alle som får pianoundervisning i kulturskolen  har et eget instrument til å øve daglig på. Vi anbefaler at eleven har et vanlig akustisk piano. Ved valg av et digitalt piano, må det være et instrument med 88 vektede tankgenter, minst 128 stemmers polyfoni, et stødig stativ/understell og med en solid pianopedal. Både akustiske og elektriske piani finnes i mange prisklasser.

Undervisningssteder

• Stavanger kulturskole - Bjergsted
  • Hinna kulturskolestasjon (Jåtten skole)
  • Hundvåg kulturskolestasjon (Hundvåg skole)
  • Madla / Kvernevik kulturskolestasjon (Kvernevik skole)
  • Finnøy kulturskolestasjon (Finnøy sentralskule, Fogn oppvekstsenter og Talgje)
  • Rennesøy kulturskolestasjon (Vikevåg og Mosterøy skule)
Vi gjør oppmerksom på at det er begrenset undervisningskapasitet i kulturskolestasjonene.

Påmelding