Sang

Marit Kristine Risnes

Marit Kristine er utdannet musikk og allmennlærer fra Bergen Lærerhøgskole. Videre fulgte 5-årig faglærerutdanning i sang og fordypning i vokalutøving ved Agder Musikkonservatorium samt sang studier ved Internationale Sommerakademie Mozarteum i Salzburg.
Diplomstudie ved Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin i Tyskland i sang og musikkteater med Diplomeksamen/ Mastergrad som Solist for Konsert og Opera.
Deretter fulgte opptak i agenturet ZBF og utøvende sangkarriere i Tyskland ved operahusene Oldenburgisches Staatstheater, Vogtland Theater, Neustrelitzer Landestheater, Neuköllner Oper Berlin, Komische Oper Berlin/HdK, samt innspillinger og konserter med Mitteldeutscher Rundfunk.
I Norge har hun utøvende virke som solist med kor og orkester, operakonserter, kammerkonserter og er solist i NRK’s «Salmeboka minutt for minutt».
Underviser i solo sang ved Stavanger kulturskole og har øvrig pedagogisk virke i fagene tysk og sal & scene, foruten utstrakt freelance virksomhet som sanger i inn og utland.